Personaliti diri : Bukan rahsia lagi

Hebat betul daya pemikiran dan kajian Dato Dr Fadzilah Kamsah, pakar motivasi yang amat popular di Malaysia. Kenapa/mengapa/sebab apa Rul cakap Dr Fadzilah Kamsah hebat.....sebab kajian beliau mengenai rahsia personaliti mengikut bulan kelahiran dan rahsia personaliti melalui tulisan seseorang, hampir 100% tepat dengan personaliti diri Rul..... macam mana Dr Fadzilah tahu personaliti seseorang, Rul langsung tidak berpeluang berjumpa Dr Fadzilah secara peribadi, tapi....melalui kajian.....beliau dapat tahu personaliti seseorang hanya melalui tarikh lahir dan jenis tulisan....HEBAT.....
Kajian Dr Fadzilah mengenai rahsia personaliti mengikut bulan kelahiran, Rul lahir bulan Julai....

-Sangat suka didampingi
-Banyak berahsia dan sukar dimengerti terutamanya lelaki
-Agak pendiam kecuali dirangsang
-Mempunyai harga dan maruah diri
-Tak suka menyusahkan orang lain tapi tidak marah apabila disusahkan
-Mudah dipujuk dan bercakap lurus
-Sangat menjaga hati orang lain
-Seorang yang peramah
orang cakap Rul sombong, kalau tak kenal memang la...
-Emosi sangat mendalam tapi mudah terluka hati
-Berjiwa sentimental
memang sentimental....haha...
-Jarang berdendam
-Mudah memaafkan tapi sukar melupakan
-Tidak suka benda remeh-temeh dan membuang masa
-Membimbing cara fizikal dan mental
-Sangat peka, mengambil berat dan mengasihi serta penyayang
-Layanan yang serupa terhadap semua orang
termasuk kekasih sendiri!!!
-Tinggi daya simpati
-Pemerhatian yang tajam
melalui riak wajah dah tahu apa orang tu fikir...haha
-Suka menilai orang lain melalui pemerhatian
-Mudah dan rajin belajar
-Suka muhasabah diri
-Suka mengenangkan peristiwa atau kawan lama
sentiasa ingat kawan-kawan lama
-Suka mendiamkan diri
-Suka duduk di rumah
duduk rumah lebih safe & sound
-Suka tunggu kawan tapi tak cari kawan
-Tidak agresif kecuali terpaksa
-Lemah dari segi kesihatan perut
gastrik, ini pun Dr tahu...haha
-Mudah gemuk kalau tak kawal diet Rul memang suka makan...haha
-Minta disayangi
-Mudah terluka dan terasa hati tapi lambat pulih
-Terlalu mengambil berat
-Rajin dalam membuat kerja
kadang-kadang rasa malas jugak...haha

Kajian Dr Fadzilah melalui tulisan.....

Tekanan tulisan yang ringan, seseorang yang menulis dengan lembut dan ringan dan tidak berbekas....
<Kurang bertenaga, kurang sihat dan mudah sakit>
Tulisan yang bulat-bulat, semua huruf ditulis dengan bulat, kurang berbucu tajam....
<Emosional, prihatin, pengasih penyayang, kepekaan tinggi dan banyak memakai otak di sebelah kanan (otak kreatif)>
Tulisan tegak, tidak condong<Sistematik, mudah kawal diri, suka berkawan tetapi tak cari kawan sebaliknya kawan cari dia, tak suka gaduh-gaduh, suka ambil jalan tengah>
Tulisan yang jarang-jarang
<Tak suka campur orang, kurang mesra dan sedikit boros (suka berbelanja)>
Pada huruf J, G, Y, Z, menulis dengan ekor huruf yang besar, jelas, panjang dan sempurna
<Tahap emosi yang dipamer itu jelas, pengasih & penyayang, pemurah, mudah kesian pada orang, mempamerkan tahap kerajinan>
Pada palang huruf kecil T (t), berada di tengah-tengah
<Usaha dan tahap pencapaian itu di tahap sederhana>

Tulisan mencerminkan peribadi…..Kita boleh menukar tulisan kita dengan sengaja untuk mengubah peribadi dan personaliti kita supaya kita berjaya dalam hidup…..tapi, bukan hanya bergantung pada tulisan, diri kita sendiri perlu bersikap positif dan yakin kita boleh berjaya....

memang hampir 100% tepat, lepas cuba kajian ni, Rul dapat tahu personaliti diri Rul sendiri.....dan Rul terfikir seorang diri....."macam ni rupanya personaliti saya, baru saya perasan, memang betul la....haha".......sememangnya kita diciptakan Allah dengan pelbagai kelebihan dan kekurangan, dan diciptakan dengan seribu satu sikap yang berbeza-beza, tidak kira cantik atau buruk, kita tetap sama sebagai seorang hamba Allah SWT....

blogger-emoticon.blogspot.comblogger-emoticon.blogspot.comblogger-emoticon.blogspot.comblogger-emoticon.blogspot.comblogger-emoticon.blogspot.com

Terima kasih teman

Kawan......tak semua kawan boleh faham Rul, tak semua kawan boleh kenal Rul dengan baik, tak semua kawan mampu menjadi kawan Rul yang setia...tak tikam dari belakang, tak semua kawan yang sentiasa bagi support, tak semua kawan yang benar-benar boleh menjadi sahabat...teman rapat......
tapi, Rul ada seorang kawan......kawan yang baik.....dia tetap kawan Rul, walau Rul susah, walau Rul senang......Rul takkan pernah mentertawakan dia, walau dia punya kekurangan......dan Rul takkan pernah cepat melatah, kalau ada salah silap yang dia buat........sebab......dia juga menghormati kekurangan/kelebihan/kesilapan yang ada pada Rul......tak semua orang mampu untuk menghormati kekurangan yang ada pada orang lain, malah mungkin akan mentertawakan pula kekurangan yang ada pada seseorang itu.....tak semua orang berasa senang melihat kelebihan/kejayaan orang lain......dan tak semua orang mudah memaafkan kesilapan/kesalahan yang orang lain lakukan.......
Rul bertuah ada kawan rapat macam ni, dia tak kisah kalau Rul saja-saja terpukul dia, sebab nak lepas marah/tension....hehe.....maaf.....dia tak kisah kalau Rul nak cakap lepas dengan dia......dia tak kisah nak cerita secret tentang dia kat Rul......tapi, kadang-kadang....Rul ada buat silap jugak....dia terasa.....tapi, tak lama.....lepas tu OK balik.....semua orang boleh buat silap, biasa la tu......- apabila engkau ingin mengambil seseorang menjadi teman, maka buatlah supaya dia marah kemudian suruh orang bertanya tentang dirimu dan rahsiamu, sekiranya dia mengatakan yang baik dan menyembunyikan rahsiamu, maka ambillah dia menjadi sahabat.
- manusia yang paling lemah adalah manusia yang tidak sanggup mencari teman, dan yang paling lemah dari itu adalah manusia yang mensia-siakan teman yang diperolehinya.

terima kasih.....terima kasih sebab jadi kawan Rul.....kau memang kawan yang terbaik.....TQ.....
blogger-emoticon.blogspot.comblogger-emoticon.blogspot.comblogger-emoticon.blogspot.comblogger-emoticon.blogspot.comblogger-emoticon.blogspot.com

Sang Pencinta

Cinta.....setiap manusia pasti mempunyai cinta...tidak kiralah cinta kepada alam.....cintakan haiwan.....cinta sesama manusia....dan yang paling penting cinta kepada Yang Maha Berkuasa.....
Rul juga mempunyai cinta......tetapi.....bagi Rul.....untuk Rul melahirkan cinta itu terlalu susah.....seolah-olah cinta itu terpatri di dalam hati....cinta itu terlalu keras untuk dileburkan...tapi...bila Rul sudah mengatakan cinta....dan mula menzahirkan cinta....memang Rul merasakan cinta....Rul teramat sayang keluarga Rul....Rul sayang saudara-saudara Rul....Rul sayang guru-guru Rul......Rul sayang sahabat-sahabat Rul......Rul tidak akan pernah meminta cinta dan kasih yang lebih dari mereka....cukuplah Rul mencintai mereka sepenuh hati.......

cinta buat puteri, sang peneman hati.... (video buatan sendiri, ikhlas dari hati)

video

kerana cinta Rul kepada Allah....cinta itu membawa Rul untuk merasa wangian syurga.....
kerana cinta Rul kepada keluarga.....cinta itu membawa Rul merasakan bahagia......
kerana cinta Rul kepada orang yang berilmu....cinta itu mendidik Rul untuk berjaya.....
kerana cinta Rul kepada insan-insan lain.....cinta itu membawa Rul untuk lebih gembira....
apa pun tafsiran cinta itu....biarlah cinta itu menjadi amat bermakna...dan biarlah cinta itu mampu membawa kita merasakan syurga....

blogger-emoticon.blogspot.comblogger-emoticon.blogspot.comblogger-emoticon.blogspot.comblogger-emoticon.blogspot.comblogger-emoticon.blogspot.com

Syukur Alhamdulillah

Result semester 3 dah keluar......takut, ketar, berdebar,risau, cuak...macam-macam fikir kat dalam hati ni.....macam mana la result Rul nanti untuk semester 3 ni......
Bagi Rul, sebagai student UniKL MIAT.....time untuk dapat result la paling suspen.....teruja nak tahu result selepas separuh mati jawab final exam...haha....rasa seram sejuk nak tahu result......Semester ni first time Rul register semester guna sistem online....sebelum ni secara manual dari kaunter ke kaunter....perlu pergi kampus...baru boleh nak register......
tapi....sekarang dah online register.....senang sikit....dari rumah pun boleh register semester.......
Selesai register...terus boleh check result pulak......wahhh......takut.........takut ada yang gagal...sebab masa jawab exam hari tu...rasa macam ada yang susah......Rul hanya bertawakkal......Alhamdulillah........semua OK....result semester ni lebih baik dari semester lepas.....semua lulus....
3.91....OK la.....alhamdulillah.....lepas ni...Rul kena tunaikan nazar puasa 7 hari....sebab lulus semua subjek....semester depan, yakni semester 4...Rul perlu study lebih sikit.....tak boleh relaks sangat.....Rul kena ikut diri sendiri, jangan ikut orang lain......harap-harap semester depan boleh dapat result yang lebih baik.....Insyaallah....
blogger-emoticon.blogspot.comblogger-emoticon.blogspot.comblogger-emoticon.blogspot.comblogger-emoticon.blogspot.comblogger-emoticon.blogspot.com

Berubah menjadi dewasa

2011...Rul dah nak masuk umur 20 tahun...bulan Julai nanti.....cepat betul masa berlalu...
rasa baru habis ambil exam PMR...rasa baru nak relaks-relaks lepas SPM.....goyang kaki....
Rul dah menghampiri alam dewasa.....mesti banyak pengalaman baru bakal Rul lalui...
Rul takut.....tapi Rul harus kuat...Rul perlu tabah...tidak mudah untuk menyerah kalah...
ini semua ujian... ujian menjadi dewasa...ujian hidup bergelar manusia.....
adakah Rul lupa dulu...Rul sudah berjaya mengharungi ujian di masa kecil...
lupakah Rul.......Rul mampu merentasi ranjau di usia remaja......sekarang......Rul menghampiri dewasa...
ujian menjadi dewasa ini mungkin lebih berat.....lebih memeritkan.....dan lebih memedihkan...
tapi....Rul harus berani...Rul perlu punyai jati diri....Rul perlu menjadi diri sendiri.....
Rul perlu pandai menjaga diri....Rul perlu bijak mentadbir diri ini...
Rul tak perlu takut.......Rul harus laluli dengan penuh yakin...
menrentasi aturan waktu ini dengan sempurna......walaupun mungkin tidak akan menjadi begitu sempurna.....tapi Rul akan berusaha mencapai bintang kejora......
cabaran dalam kehidupan ini sudah tentu...menjadi lumrah... menjadi fitrah...semenjak kelahiran adam dan hawa lagi...
tapi....Rul akan tetap merindui zaman kanak-kanak dulu......sweet memories.....Rul akan tetap tangisi peninggalan zaman remaja Rul...yang pernuh warna-warni...penuh suka... penuh duka...
Rul harap...bila Rul sudah dewasa.....Rul memang seorang dewasa.....berubah menjadi dewasa.....
blogger-emoticon.blogspot.comblogger-emoticon.blogspot.comblogger-emoticon.blogspot.comblogger-emoticon.blogspot.comblogger-emoticon.blogspot.com

Kopi Tahi Musang

Assalamualaikum.... Rul nak tulis tentang KOPI.... sebab...Rul suka sangat minum kopi..... tapi...minuman lain Rul minum jugak.....tak la memanjang kopi....kopi......kopi....
macam-macam jenis kopi Rul dah rasa.....dari kopi buatan sendiri di kampung.....Radix....kopi panggang......kopi putih.....tongkat ali.....dll.....semua kaww lah.....
tapi......ada satu lagi kopi yang pelik cara proses pembuatannya.......tak pernah rasa lagi.......
Kopi Luwak..... harga kopi ni USD100 per 450 gram.....tak boleh mahal lagi ke???
Kopi Luwak adalah kopi menggunakan biji kopi yang diambil dari sisa kotoran luwak / musang kelapa.....kotoran???? yakni.....bahan buangan binatang luwak....(tahi musang)........boleh makan ke?????
Boleh makan / minum ????
......Status biji kopi luwak adalah mutanajis, yakni satu benda yang terkena najis. Mutanajis itu jika dibersihkan, dicuci, maka biji kopi itu suci dan halal....... Luwak cuma memakan isi kopi, tetapi tidak biji kopi tersebut.....jadi......biji kopi tersebut langsung tidak terusik atau pun hancur......malah, kalau ditanam..biji kopi itu boleh tumbuh.....jadi, biji kopi tersebut...tidak bersifat najis....sebaliknya mutanajis....
.......................................Ini proses pembuatan kopi luwak.................

1, Biji kopi yang sudah matang di pohon, di petik
2, Biji kopi ini di beri makan kepada Luwak
3, Kotoran yang keluar dari Luwak, di kumpulkan
Tubuh luwak hanya akan mencerna isi buahnya saja, sementara bijinya nanti akan tetap utuh ketika dikeluarkan kembali dalam bentuk feces. Biji kopi yang dipilih adalah yang menempel pada kotoran luwak tersebut.4, Kotoran luwak di bersihkan dan dikeringkan
Proses pencucian ini akan berlangsung cukup lama hingga biji kopi yang masih terbungkus kulit keras yang berwarna putih kekuningan berhasil.

Kemudian, di jemur di bawah sinar matahari, dikeringkan, dikupas kulit kasar, ditumbuk, dan lain-lain mengikut proses pembuatan kopi biasa.

p/s....kopi terbaik.....
blogger-emoticon.blogspot.comblogger-emoticon.blogspot.comblogger-emoticon.blogspot.comblogger-emoticon.blogspot.comblogger-emoticon.blogspot.com

Jason Chen : memang STYLO

Jason Chen.....mungkin ada yang pernah dengar...mungkin ada yang tak pernah dengar....bagi Rul....Jason Chen cukup popular di laman Youtube, dengan alunan suaranya yang boleh dikatakan agak 'sedap' didengar, dengan mudah Jason Chen mampu menambat hati pendengar......Jason Chen adalah individu yang menyanyikan semula lagu artis-artis yang terkenal...
Jason Chen membawa lagu dengan gaya sendiri dan mengubah sedikit susunan muzik lagu tersebut mengikut kesesuaian vokal Jason Chen....
memang gempak la Jason Chen.....Rul minat gila.....kadang-kadang lagu yang dinyanyikan semula tu lebih OK dari lagu asal......Rul rasa suara Jason Chen memang superb....



Love the way you lie...ni cover version Jason Chen yang paling Rul minat....Jason Chen selalu juga buat kolaborasi dengan Joseph Vincent dan rakan-rakan seangkatan Jason Chen yang lain......bila la pulak Jason Chen ni boleh ada album sendiri.....
Facebook Fanpage Jason Chen http://www.facebook.com/JasonChenMusic
blogger-emoticon.blogspot.comblogger-emoticon.blogspot.comblogger-emoticon.blogspot.comblogger-emoticon.blogspot.comblogger-emoticon.blogspot.com

Aksara NURFHI : hanya kenangan

Laman web AKSARA NURFHI.....website ni tidak diaktifkan.....Rul dah tutup....ada problem sikit.....
walaupun Rul dah tutup website ni.....tapi, ada yang tanya apa maksud AKSARA NURFHI.....

aksara bermaksud simbol...... bermakna....simbol cinta Rul untuk segala-galanya....
NURFHI.......adalah mewakili huruf pertama bagi nama-nama orang yang Rul sayang....R untuk ayah Rul, N untuk ibu Rul, I untuk abang Rul, F dan H untuk dua orang adik Rul...
U????? U untuk Universal!!!...sesiapa pun boleh...peneman hati yang sentiasa diingati....

status website = (TIDAK AKTIF)
sebenarnya...Rul sayang website ni....macam-macam boleh Rul buat dengan website ni....tapi, ada beberapa problem......Rul terpaksa kemaskini semula website ni.....
blogger-emoticon.blogspot.comblogger-emoticon.blogspot.comblogger-emoticon.blogspot.comblogger-emoticon.blogspot.comblogger-emoticon.blogspot.com