Kopi Tahi Musang

Assalamualaikum.... Rul nak tulis tentang KOPI.... sebab...Rul suka sangat minum kopi..... tapi...minuman lain Rul minum jugak.....tak la memanjang kopi....kopi......kopi....
macam-macam jenis kopi Rul dah rasa.....dari kopi buatan sendiri di kampung.....Radix....kopi panggang......kopi putih.....tongkat ali.....dll.....semua kaww lah.....
tapi......ada satu lagi kopi yang pelik cara proses pembuatannya.......tak pernah rasa lagi.......
Kopi Luwak..... harga kopi ni USD100 per 450 gram.....tak boleh mahal lagi ke???
Kopi Luwak adalah kopi menggunakan biji kopi yang diambil dari sisa kotoran luwak / musang kelapa.....kotoran???? yakni.....bahan buangan binatang luwak....(tahi musang)........boleh makan ke?????
Boleh makan / minum ????
......Status biji kopi luwak adalah mutanajis, yakni satu benda yang terkena najis. Mutanajis itu jika dibersihkan, dicuci, maka biji kopi itu suci dan halal....... Luwak cuma memakan isi kopi, tetapi tidak biji kopi tersebut.....jadi......biji kopi tersebut langsung tidak terusik atau pun hancur......malah, kalau ditanam..biji kopi itu boleh tumbuh.....jadi, biji kopi tersebut...tidak bersifat najis....sebaliknya mutanajis....
.......................................Ini proses pembuatan kopi luwak.................

1, Biji kopi yang sudah matang di pohon, di petik
2, Biji kopi ini di beri makan kepada Luwak
3, Kotoran yang keluar dari Luwak, di kumpulkan
Tubuh luwak hanya akan mencerna isi buahnya saja, sementara bijinya nanti akan tetap utuh ketika dikeluarkan kembali dalam bentuk feces. Biji kopi yang dipilih adalah yang menempel pada kotoran luwak tersebut.4, Kotoran luwak di bersihkan dan dikeringkan
Proses pencucian ini akan berlangsung cukup lama hingga biji kopi yang masih terbungkus kulit keras yang berwarna putih kekuningan berhasil.

Kemudian, di jemur di bawah sinar matahari, dikeringkan, dikupas kulit kasar, ditumbuk, dan lain-lain mengikut proses pembuatan kopi biasa.

p/s....kopi terbaik.....
blogger-emoticon.blogspot.comblogger-emoticon.blogspot.comblogger-emoticon.blogspot.comblogger-emoticon.blogspot.comblogger-emoticon.blogspot.com

No comments: