Bila tiada bekalan air

Krisis, isu atau segala cabaran yang berkaitan dengan air perlu ditangani sebaik mungkin bagi memastikan nikmat sumber kehidupan itu dapat dinikmati hingga generasi-generasi masa hadapan.....
Rul amat bersyukur kerana mendapat bekalan air bersih yang telah dirawat..... tidakkah korang tahu, masih terdapat segelintir penduduk di Malaysia yang tidak menerima kemudahan ini...... alangkah sedihnya...... mereka hanya bergantung kepada air sungai, perigi, dan lain-lain..... kebersihan air tersebut belum tentu terjamin....... mungkin hal ini terjadi kerana beberapa faktor yang tidak dapat dielakkan..... tetapi kerajaan perlu mengambil langkah proaktif dan lebih peka untuk mengatasi isu ini....Rul terdetik untuk menulis mengenai isu ini kerna Rul rasa air merupakan sesuatu yang amat penting dalam kehidupan seharian...... dan kerana..... dalam seminggu yang lepas.... Rul dapat merasai betapa sukarnya kehidupan seharian tanpa AIR yang mencukupi.... ini kerana.... bekalan air bersih di kawasan tempat Rul tinggal, terputus selama 5 hari..... bagi Rul, tempoh 5 hari itu sesuatu yang amat panjang dan memeritkan....
tetapi, Rul kurang pasti......apakah punca utama ketiadaan bekalan air..... ada yang cakap, "paip air pecah, dilanggar lori balak".... ada pulak yang cakap, "hari tu kan banjir, paip air rosak, air bersih bercampur dengan air banjir"...... dan ada yang cakap, "diorang tengah ganti paip lama dengan yang baru"....... errmm.....yang mana satu yang betul ni???....... Rul rasa, proses menggantikan paip lama dengan yang baru tu mungkin menjadi punca ketiadaan bekalan air..... kerajaan ada mengumumkan penggunaan sistem penurasan selaput halus, iaitu Proses Pemurnian Actiflo dan Teknologi Sifar Aktiviti Menggali, bagi menggantikan paip di dalam industri air.......Dalam tempoh 5 hari tu......lori-lori Lembaga Air Negeri dilihat memenuhi setiap kawasan-kawasan kediaman yang ketiadaan air untuk menghantar bekalan air bersih untuk kegunaan setiap isi rumah..... bekas-bekas dan tong-tong air juga begitu jelas kelihatan diletakkan di hadapan rumah untuk diisikan dengan air bersih...... kalau hujan turun, kelihatan anak-anak kecil seronok bermandi hujan, mungkin itu sahaja peluang untuk diorang 'main hujan', sebelum-sebelum ini mungkin diorang akan dimarahi ibubapa kalau berbuat demikian.....hahaha.....
tempoh 5 hari tersebut ditempuhi penduduk-penduduk di sini dengan penuh kesabaran...... bekalan air yang ada digunakan dengan cermat dan elakkan membazir....... sekarang baru tahu untuk MENGHARGAI AIR....haha....... walaupun aktiviti seharian begitu terganggu, tetapi masalah ini mungkin tidak dapat dielakkan untuk berlaku...... baru 5 hari, kalau berbulan-bulan macam mana???......
Kalaulah diberi pilihan, antara AIR dan ELEKTRIK, mana satu yang Rul nak pilih??? aarrr..... Rul tak nak pilih..... dua-dua penting, kalau tidak ada salah satu, kehidupan seharian menjadi sedikit sukar........ mungkin orang-orang dahulu boleh hidup tanpa kedua-dua sumber ini, kenapa??? hati diorang cekal kot...... Rul tak sekuat itu..... Rul memerlukan kedua-duanya...hehe.....
blogger-emoticon.blogspot.comblogger-emoticon.blogspot.comblogger-emoticon.blogspot.comblogger-emoticon.blogspot.comblogger-emoticon.blogspot.com

1 comment:

Mutiara Megat said...

Bila kita dh merasa...baru kita tahu menghargainya xpa lain kali apa yg ada depan mata kita kite kena menghargainya....xkisahla even xberharga pun ^^