Ronggeng dan Sate Tulang

Masa cuti hujung minggu baru-baru ini, Rul dan kawan-kawan yang lain pergi 'beronggeng' ke Seremban, dalam hati niat mahu ke Jusco Seremban 2 untuk membeli beberapa barang keperluan untuk masuk rumah baru (aka rumah sewa)..... Kitorang pergi dengan menggunakan kereta, 5 orang kesemuanya, Aboh Zero yang memandu kereta dan Pok Mie menjadi penunjuk arah, manakala Rul dan 2 orang yang lain (C-in Cincin dan Meimei) jadi penumpang...haha....

Dari Salak Tinggi Selangor, kitorang memilih untuk menggunakan 'jalan lama' untuk ke Seremban (Pok Mie cakap dia tahu jalan, "jalan yang benar").... sebelum ini Rul pernah juga pergi Jusco Seremban 2, tapi Rul sudah tidak ingat langsung macam mana mahu ke situ, yang Rul ingat cuma rupa kompleks Jusco tersebut.... Bila sudah sampai Seremban 2, kitorang sesat mencari mana letaknya Jusco tersebut dan "masing-masing garu kepala"..... bila sudah 'tersesat' secara tidak sengaja, kitorang cuba menggunakan sistem GPS, nasib baiklah jumpa juga, "Terima kasih GPS"....

Bila sudah habis membeli-belah dan 'beronggeng', perut mulalah berasa lapar, lagi pun hari sudah malam, eloklah untuk pergi makan malam terus..... Selepas solat Maghrib, kitorang memutuskan untuk pergi makan malam di Senawang, mencari makanan SATE TULANG yang cukup popular di kawasan tersebut..... Kitorang singgah makan di sebuah restoran di Dataran Senawang, memang begitu ramai orang di kawasan sini, rata-rata keluar untuk mencari 'makan malam'.....
Sate Tulang Senawang

Pada malam tersebut, kitorang memesan 10 cucuk sate tulang (satu cucuk RM1) dan 1 pinggan otak-otak (dalam 10 bungkus otak-otak sepinggan), dan nasi goreng..... Rul makan dalam 2 cucuk sate tulang, 2 bungkus otak-otak dan sepinggan nasi goreng, "Perut sudah penuh, terus tersandar atas kerusi".... Belum cukup 'puas' makan sate tulang di situ, kitorang memesan lagi 10 cucuk sate tulang untuk di bawa pulang....

Sate tulang adalah sate yang dihasilkan daripada daging ayam yang dihancurkan bersama tulang-tulang ayam tersebut dan digaulkan bersama rempah ratus sebelum dibakar diatas arang, rasanya memang sedap dan lain dari sate-sate yang lain, cuma sate tulang ini mempunyai banyak tulang al-maklumlah nama pun sate tulang dan sate tulang bersaiz lebih besar dari sate-sate biasa....

Masa Rul makan sate tulang ini, Rul rasa seolah-olah seperti 'seekor haiwan karnivor' yang begitu 'ganas' meratah dan menelan seekor ayam dengan tulang-tulangnya sekali, "boleh tercabut gigi"...hahaha..... Secara amnya, sate tulang bukanlah sesuatu yang baru bagi pengunjung Dataran Senawang kerana Rul melihat begitu banyak gerai-gerai makanan dan restoran yang menyediakan juadah sate tulang, ianya mempunyai tarikan yang agak tersendiri dan istimewa......
Otak-otak , "memang sedap"

p/s : Terima kasih Aboh Zero kerana sudi tumpangkan kereta dan belanja makan otak-otak pada malam tersebut.... Pok Mie, terima kasih juga sebab belanja Rul dan yang lain-lain makan sate tulang..... Otak-otak dan sate tulang tu memang sedap.... MESTI CUBA....
blogger-emoticon.blogspot.comblogger-emoticon.blogspot.comblogger-emoticon.blogspot.comblogger-emoticon.blogspot.comblogger-emoticon.blogspot.com

22 comments:

Nizam Ijam said...

lapo pulak nengoknyer...


Saya pakai domain baru dan nak buat bloglist jom join
Segmen Mudah-Jom Join Bloglist Nizam Ijam

Nur Syazana Mohammed Sani said...

auuuwwww ! 2 2 makanan zana suke =)

IMANSHAH said...

pertama kali dengar pasal sate tulang ni

Hans said...

aku pun sama
1st time dgr pasal satay tulang
nak try la kalau jumpa nanti

Ukur Baju Di Badan Sendiri

hyemynameisrasyid said...

pergh.,sate tulang?
sedap ke wei?
kurang ajar btol.,chien ngan bani xpenah pon rikemen pasal nih.,siap ar diorang nnt.,-,-'

AL AZRUL said...

nizam, syazana, imanshah, hans...
sape2 yg blum prnh cuba tu, cuba la...SEDAP...

rased... tnya la bani dgn c-in..hehe...aku no komen,,,

Cik Baju Kurung said...

meleleh air liur tengok sate .. -.-

Mejuez said...

uih sate tulang dan otak-otak?!


ini malam ang punya entri buat aku terliur lah.. grrr.. huhhuhuhu :D

AL AZRUL said...

Cik Baju Kurung, hehe, nk ke??? dh habis...haha

Wanz Mejeuz, nnti aku g penang, ang blnja pasembur kt pdang kota na..haha...tpi pdang kota skrg dh tk sma mcm dlu..

azlanmatt said...

mak aih... sate tulang!!!.. first time dgr tuh..bleh pegi cari tuh.. ari minggu nih bleh lerr jalan2 cari makan...

nurul atikah said...

hehe.. sedap nyer makanan tue... telan air liur jer nie.. hakhak..:p

shahjiehan said...

bestttt!!


nk jugak!

AL AZRUL said...

azlanmatt , atikah , shahjiehan ,

cube la, first time cbe hri tu... rsa nk lagi... hehe..:-)

Janatul Ashikin said...

sate tulang???errrr...

meaw said...

otak-otak,my peberetttttttttttttt !sedap woooo ... :D

hasniza hamzah said...

kalau campur tulang hancur mesti darah dalam tulang2 da sekalikan

AL AZRUL said...

meaw:
ye..otak2 mmg sgt sedap..

janatul , hasniza :
pernah mkan aym rangka tk?? yg goreng tu...lbih krang la... tpi yg ni dlm bntuk sate...

Mejuez said...

yup padang kota skrg tk best mcm padang kota dulu... biasa la parti pembangkang jaga.. keh keh keh

Eyzat Eiy said...

wahhhh cedap2 :P

CWL wanie LovelA said...

nakkkkkkkkkkkkkkkk

ciknabil-a said...

blog awk nie suke buat org terliur la.. heee... :P

iPai said...

@ciknabil-a
terliur saya juga .. wakakaka


@azrul
salak tinggi dah dekat dengan seremban 2 ekh ? tak sangka plak .. rasa cam jauh je .. selalu je singgah situ jalan2, sebab duduk senawang

dan pasal sate ni serius tak tahu .. hahahah .. aku pon tak pasti ko makan kedai yang mana ... heheh ..