'Pekan Hantu' Kampung Kepayang

Tajuk entry 'cambest', suka sangat dengan cerita 'hantu-hantu' ni.. OK, Pekan Kampung Kepayang adalah sebuah pekan lama yang wujud sejak tahun 1880 lagi, kiranya pekan kecil ini berusia lebih dari 130 tahun berdasarkan geran kedai yang dimiliki seorang pemilik bangunan kedai di situ.. Rupa keadaan fizikal bangunan dan kawasan sekitar yang kusam, uzur, suram, buruk, terbiar dan menyeramkan itu menyebabkan orang ramai menggelarnya 'pekan hantu’... 


Pekan ini 'mati', kerana hari ke hari semakin kurang bilangan kedai yang beroperasi di kawasan ini.. Siapalah yang 'berani' untuk menghuni 'pekan hantu' ni?? Pokok-pokok liar mula tumbuh melata di segenap inci bangunan yang hampir runtuh, memang kelihatan tidak berpenghuni kecuali akhir tahun 2011, tiga buah kedai dilihat masih beroperasi iaitu kedai gunting rambut, kedai tilik nasib dan 'woksyop'..

Actually, ketika melalui kawasan ini, Rul tertanya-tanya kenapa bangunan kedai lama yang hampir rebah menyembah bumi ini tidak dirobohkan?? keadaan sangat uzur, apakah ada cerita dan sejarah unik disebalik 'pekan mati' ini??.. Sesiapa yang menggunakan Jalan Persekutuan Ipoh-Gopeng-Ipoh pasti akan melalui kawasan dua deret bangunan kedai lama yang dimamah usia dan kelihatan agak menyeramkan ini..


Kalau diikutkan, pekan lama ini dirancang untuk dirobohkan awal tahun 2012, tapi hingga sekarang ia masih 'gah' berdiri disitu, retak menanti belah.. Walaupun usang, reka bentuk seni bina bangunan lama ini masih boleh dilihat nilai 'klasik' seni bina zaman sebelum perang.. dan kalau diamati betul-betul, pekan tinggal ini sama seakan 'pekan zombi' seperti digambarkan dalam 'scene' filem Zombi Kampung Pisang.. 


Banyak versi yang menceritakan tentang mengapa sebuah pekan kecil yang dulunya wujud ketika era pesat perlombongan bijih timah, kini boleh 'mati' dan terus ditinggalkan sunyi sepi.. Mungkin kerana aktiviti perlombongan tidak lagi aktif, so peniaga sekitar mula meninggalkan kawasan ini dan beralih angin ke bandar Ipoh yang terletak tidak jauh sekitar 13 km sahaja..

Ada juga yang menyebut, Jalan Persekutuan ini semakin sibuk dan hanya mempunyai 3 lorong, dan akibatnya sepanjang pesisir jalan di hadapan kedai memang kurang tempat meletak kereta, sekaligus pelanggan sesebuah kedai terjejas dan lebih 40 buah kedai terpaksa gulung tikar.. Kalau dilebarkan lagi jalan disini, hayat pekan tua ini mungkin sampai ke penghujung dan hilang terus dari peta negeri Perak..

Mengikut cerita versi seram pula, pekan ini ditinggalkan akibat kuatnya berlaku amalan 'santau' dan penggunaan ilmu hitam.. sekitar tahun 70an-80an, 'santau' telah menyerang sesiapa sahaja yang berada di kawasan pekan Kampung Kepayang, boleh dikatakan setiap bulan adanya kes santau sehinggakan kawasan ini takut untuk disinggahi oleh orang luar malah penduduk pekan itu sendiri..

17 comments:

Cik Suriz said...

thiz iz scaryyy

nabByla said...

kg kite tue.. kg kepayang! agaga..

belah ayah. lau ada lalu kat situ, tgk ada rumh tepi jln yg rumahnya sebelah ngn skola. tue salah satu rumah sedara ayah. heee..

pena rozie said...

seram jer tengok....

sherylelife said...

Followed!!! Erkk.. terbaca lak cerita seram. -.-"

hafez j malim said...

teruskan usaha bro... satu artikel menarik menambahkan info dan fakta.. tahniah

Naqibah Hishamuddin said...

mmm...
seramlaa plak... but info yg bagus utk dikongsi...
btw done follow.. datanglaa singgah blog saye.. http://naqibah98.blogspot.com/

Hans said...

waktu siang dah suram tambah waktu malam
hohoho

nia marlissa said...

seram btul lah

Udinz.com said...

seram weh...tapi rasa nak pegi tgk lah tempat ni...mcm best..haha

Syakir Rahman said...

kg kepayang?? kt ipoh tu ke??? ptut la mcm penah dgr...

AL AZRUL said...

sape nk pergi, sila ler, x hlg pun, he2.. cba la feel sndri.. :)
ye dkt dgn area ipoh/gopeng..

Anonymous said...

[url=http://howtobuyclomidwithoutprescription.com] Clomid[/url]

http://howtobuyclomidwithoutprescription.com


order Clomid online

Anonymous said...

[url=http://buyerlevitra20mgimpotence.com] [img]http://buyerlevitra20mgimpotence.com/levitra.gif[/img]
get it here[/url]

http://buyerlevitra20mgimpotence.com


cipla tadacip review - cipla tadacip review:
tadalafil side effects treatment - tadalafil side effects treatment:
sildenafil citrate 100mg side effects - sildenafil citrate 100mg side effects:
levitra generico acquisto - levitra generico acquisto:
levitra generico prezzo - levitra generico prezzo:
sildenafil citrate cipla price - sildenafil citrate cipla price:
levitra generico acquisto
viagra tablets for women in india
tadalafil side effects memory loss
take tadalafil liquid - take tadalafil liquid:
buy sildenafil citrate online usa
vardenafil generic levitra - vardenafil generic levitra:
levitra vs cialis vs viagra
generic tadalafil online 20mg buy - generic tadalafil online 20mg buy:
tadalafil liquid



Levitra 20 mg

Anonymous said...

http://surveys.questionpro.com/a/TakeSurvey?id=3400093#spy_kids_3_games_online_free spy phone software free [url=http://surveys.questionpro.com/a/TakeSurvey?id=3400218#android_spy_camera_detector]best spy cell software[/url] ultimate bluetooth mobile phone spy 2009 reviews gps tracking cell phone verizon free women s spy jade sunglasses http://everyoneweb.be/spymobile1977a86/#cell_phone_monitoring_app_for_iphone free download mobile spy phone software for mobile phone [url=http://everyoneweb.be/spymobile1986a28/#lost_cell_phone_tracker_online]himym season 8 episode 12 review[/url] how to track a mobile phone using imei number free download mobile spy phone software for mobile phone free download ultimate bluetooth mobile phone spy software edition 2008 http://everyoneweb.com/spymobile1974a275/#cell_phones_spy mobile number location finder software free download [url=http://everyoneweb.com/spymobile1977a38/#motorola_baby_monitor_iphone_app]phone spy app free[/url] free eye spy games kids text message spy blackberry cell phone bluetooth spy software free download
http://everyoneweb.com/spymobile1971a60/#mobile_phone_trace_gps [url=http://everyoneweb.be/spymobile1971a52/#free_spy_softwares_mobiles]free cell phone spy technology[/url]
#baby_video_monitor_apps

putra evo said...

kampung teman ni

Moi said...

kampung kepayang nie, ade satu umah dekat tol simpang pulai, umah nenek aku...kecik2 aku slalu tido sna....mmg seram....tp umah dia besar dan tinggi..

Kin Naz said...

Rasanya rumah tu dah xda dah kan