Ana, umi, walid dan Ramadhan

Rasanya belum terlewat lagi untuk Rul ucapkan Salam Ramadhan, selamat menyambut bulan Ramadhan al-Mubarak, bulan yang mulia, penuh barakah dan magrifah.. Mungkin di bulan Ramadhan ini Rul kurang untuk blogging dan blogwalking, "a little bit busy".. Apa pun, Rul doakan semua kita para muslimin dan muslimat mendapat kerahmatan Allah swt. Insyaallah..

 From my heart with love

Teringat ketika bulan Ramadhan 1431 Hijrah, ada satu kisah pendek yang pernah Rul kongsikan sebelum ini di Facebook, mengisahkan Ana (berusia 7 tahun), Umi (ibu Ana), Walid (bapa Ana), dan aunty Lili (pembantu rumah)..
___

Ana (Ramadhan)

Ana!! kalau Ana nak ikut umi dengan walid, Ana pergi siap cepat..
umi dengan walid nak ke masjid ni, kalau Ana tak nak ikut, Ana duduk di rumah dengan aunty Lili ya..

Ana nak ikut, tunggu la Ana, umi walid tunggu tunggu..

Ana nak ikut ya, sini umi siapkan Ana, pakai telekung yang walid belikan ini ya..
comel anak umi ni bila bertelekung..

___

Umi, kenapa hari ni kita solat banyak rakaat? banyak sangat rakaat umi, Ana tak larat..
selalunya umi dengan walid ajar bila waktu malam, kita solat 3 dengan 4 ja..

Ana, esok kita akan berpuasa, dah masuk 1 Ramadhan..
tadi tu, kita solat tarawih, solat yang hanya terdapat dalam bulan Ramadhan sahaja..
 nanti sampai rumah, walid boleh ceritakan lagi tentang istimewanya Ramadhan..

errmmm, tahun ni Ana dah berusia 7 tahun, Ana boleh la mula belajar berpuasa..
nanti walid ajar Ana apa itu berpuasa..
walid yakin Ana boleh, ya sayang..
___

Ana, malam ni tidur awal ya..
esok pagi sebelum subuh, kita bangun awal untuk bersahur..
nanti umi kejutkan Ana ya..

bersahur? tadi dekat sekolah, ustazah ada cerita juga pasal bersahur..
ustazah pun ada sebut puasa dan Ramadhan..
 tapi Ana tak faham..

tak apa Ana, nanti Ana faham la, Ana masih kecik, baru nak belajar..
jangan risau, walid dengan umi akan ajarkan Ana..
Insyaallah, Ana akan faham nanti..
sekarang Ana pergi masuk tidur..

Ana, esok Ana bangun tau, umi akan masakkan makanan kegemaran Ana..
kalau umi tak bangun, Ana kejutkan umi ya, nanti esok kita bersahur sama-sama..
___


kringg...kringg...kringg...

Ana..Ana..bangun nak..

walid..kenapa kejutkan Ana awal sangat ni? walid cakap sekolah mula pukul 8..
Ana mengantuk lagi ni..

Ana..Ana dah lupa ke? hari ni kan kita nak bersahur, kita nak berpuasa..

bersahur?

OK, Ana pergi basuh muka dulu, baru segar sikit.. mari, walid dukung Ana..

walid..umi mana? umi tak bangun lagi ke? umi cakap nak kejutkan Ana..

walid sengaja tak kejutkan umi, walid nak Ana yang kejutkan..
mesti nanti umi seronok tengok Ana boleh bangun sahur awal dari umi..

OK walid, Ana nak pergi kejutkan umi..
___

umi..umi..umi..bangun la umi..umi..umi..
umi, bangun la sahur umi..
walid.. kenapa umi tak nak bangun ni?
umi..umi..bangun la umi..
kenapa badan umi sejuk.. umi pergi mana malam tadi?
umi kena hujan ke malam tadi?
umi..

Ana..kenapa Ana.. dah kejutkan umi?

umi tak nak bangun la walid..

tak apa la, biar walid yang kejutkan..
sayang..sayang..bangun ya sayang.. dah nak subuh ni, nanti tak sempat pula kita bersahur..
sayang..ehhh, Ya Allah.. kenapa badan sayang sejuk ni, sayang buka mata sayang..
kenapa ni, bangun la sayang..sayang..
aunty Lili, tolong panggilkan ambulan, cepat aunty..
sayang, jangan macam ni sayang.. Ya Allah..
Inna lillahi wa inna ilaihi rajiun..
___

walid kenapa dengan umi?

Ana, umi dah takda, umi dah pergi tinggalkan kita Ana..

umi pergi mana? umi pergi mana walid?

umi dah meninggal Ana, mungkin Allah lebih sayangkan umi..
sakit barah umi dah tahap akhir, sampai masanya.. (T_T)

walid tipu, tepi la walid.. Ana nak kejutkan umi..
umi bangun umi.. umi bangun..
kenapa umi tipu Ana..
kenapa umi..
umi cakap umi nak berpuasa dengan Ana..
umi cakap nak bersahur dengan Ana..
umi tipu.. umi tipu..
bangun la umi..
umi..umi..umi..
umi cakap, nak masakkan makanan kegemaran Ana..
umi tipu..
buka la mata umi.. Ana tunggu ni.. umi basuh la muka, baru umi rasa segar..
umi bangun la.. Ana lapar ni umi..
Ana nak umi masak makanan kegemaran Ana..
Ana nak puasa dengan umi..
umi..umi tipu Ana.. kenapa umi tak nak bangun...
umi..

Ana, umi dah takda Ana.. Ana jangan macam ni ya nak..

kenapa umi buat Ana macam ni..
kenapa walid?
tengok la, Ana dah kejut banyak kali, umi tak nak buka mata pun..

Ana, umi dah meninggal, semua ini dah ditentukan oleh Allah..
kita tak boleh melawan takdir Ana..
kita kena redha, Ana masih ada walid..
nanti kita puasa sama-sama ya.. (T_T)

Ana nak umi..
umiiiiiiiiiiiiiiiii..

___

SALAM RAMADHAN AL-MUBARAK

p/s : Sayang lah kedua ibu bapa kita selagi mereka masih bernyawa, walau bagaimana keadaan mereka sekali pun, mereka tetap ibu bapa kita, tiada gantinya.. ada pula kehilangan ibu bapa ketika masih bayi lagi, tidak sempat merasa kasih sayang ibu bapa, mungkin nanti hanya akan bertemu semula, di mana? di syurga, Insyaallah..

12 comments:

Wadi AR said...

:') selamat berpuasa juga encik

dyabunga said...

sedih plak dya baca entry ni..:(

Cik Lina said...

azrul!! touching baca...huhu..nice story!

Kumiko Ryou | Farah Amira said...

uihh lam,sedih la baca...ak teringat arwah mak ak..sob3...tersentuh!

Maisarah Azmi said...

huhu.. nice story... sob3.. selamat beribadat di bulan nie.. dan bulan2 lain juga

YaYaNsMuM a.k.a YM said...

hanya mereka yg sudah kehilangan akan lbh mengerti...:( rindu kat arwah abah...:(

Asyifa Mustaffa said...

as salam....
sedih membacanya ~ brergenang air mata, teringat arwah abah yg pergi 6 bln yg lepas...ini ramadhan pertama sy tanpa seorang ayah....ceritanya btul2 buat sy teringat pada arwah.....):

Amy Farhana said...

Singgah sini , salam kenal dari BP

kindly visit my blog : http://senyumindah90.blogspot.com/

Thanks :D

Adylia Qarissa said...

salam ramadhan.

laskar pelangi said...

selamat berpuasa.
semoga ramadhan kali ini lebih bermakna dari yang lepas.amin

^__^

Anis Athia said...

kesian ana...huhuhu...

hyemynameisrasyid said...

pergh.,pandai khat~